حوکمی تەوافی ماڵ ئاوایی بۆ کەسی عومرە کار : ماڵپەڕی وەڵامەکان
حوکمی تەوافی ماڵ ئاوایی بۆ کەسی عومرە کار
پرسیار:

حوکمی (طواف الوداع) تەوافی ماڵ ئاوایی بۆ کەسی عومرە کار چی یە ئایا هەمان حوکمی حاجی هەیە؟ 

الحمدُ لله ربِّ العالمين، والصلاةُ والسلامُ على مَنْ أرسله اللهُ رحمةً للعالمين، وعلى آله وصَحْبِهِ وإخوانِه إلى يوم الدِّين، أمّا بعد:

لە ڕێو ڕەسمەکانی حەجدا پێغەمبەر صَلَّى اللهُ عليه وآله وسَلَّم فەرمانی بەحاجی کردووە کۆتا شتی سەردانی ماڵی خودا بکات ، بەبەڵگەی ئەم فەرمووەیی کە عبداللەی کوڕی عەباس گێڕاویەتیەوە ودەڵێت : «أُمِرَ النَّاسُ أَنْ يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِمْ بِالبَيْتِ»(١)،
واتە : فەرمان بەخەڵک ، واتە : حاجی دەکرا کۆتا شتیان سەردانی کردنی ماڵی خودا بێت .

وە لەبەر ئەم فەرموودەیەیی پێغەمبەر صَلَّى اللهُ عليه وآله وسَلَّم: «لاَ يَنْفِرَنَّ أَحَدٌ حَتَّى يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِ بِالبَيْتِ»(٢).
واتە : با هیچ کەسێک نەڕوات تاوەکو کۆتا شتی سەردانی کردنی کەعبە دەبێت .

بەڵام عومرەکار لەسەر بۆ چوونی ڕاستی زانایان واجب نی یە لەسەری تەوافی ماڵ ئاوایی بکات ، بەڵکو تەنها سوننەتە لەبەر ئەم فەرموودەیەیی پێغەمبەر صَلَّى اللهُ عليه وآله وسَلَّم: «العُمْرَةُ الحَجُّ الأَصْغَرُ»(٣)،
واتە : عەمرت حەجێکی بچووکە .

جا تەوافی ماڵ ئاوایی بۆ عەمرەکار سوننەتە و لەواجبێتی دەرچووە ؛ چونکە پێغەمبەر صَلَّى اللهُ عليه وآله وسَلَّم لەکاتی دەرچوونی لەمەکە ودوای ئەنجام دانی عومرە تەوافی ماڵ ئاوایی نەکرد ؛ وەهەروەها لەبەر ئەوەی پێغەمبەر صلى الله عليه وسلم پێش ئەوەی حەج ئەنجام بدات چوار جار عومرەی کردووە ، وفەرمانی بەهاوەڵان نەدەکرد تەوافی ماڵ ئاوایی ئەنجام بدەن ، حەتمەن ئەمەش بەڵگەیە لەسەر ئەوەی تەوافی ماڵ ئاوایی تایبەتە بەحەج وڕێو ڕەسمەکانی بۆیە بەنەکردنی هیچ شتێک لەسەر عومرەکار واجب نابێت .

والعلمُ عند اللهِ تعالى، وآخرُ دعوانا أنِ الحمدُ للهِ ربِّ العالمين، وصَلَّى اللهُ على نبيِّنا محمَّدٍ وعلى آله وصحبه وإخوانِه إلى يوم الدِّين، وسَلَّم تسليمًا.

وەڵامى زاناى پایەبەزر محمد علي فركوس

==============
(١) أخرجه البخاري في «الحج»، باب طواف الوداع: (١٦٦٨)، ومسلم في «الحج»، باب وجوب طواف الوداع وسقوطه عن الحائض: (٣٢٢٠)، وابن خزيمة في «صحيحه»: (٢٩٩٩)، والحاكم في «المستدرك»: (١٧٥١)، من حديث ابن عباس رضي الله عنهما.
(٢) أخرجه مسلم في «الحج»، باب وجوب طواف الوداع وسقوطه عن الحائض: (٣٢١٩)، وأبو داود في «المناسك»، باب الوداع: (٢٠٠٢)، وابن ماجه في «المناسك»، باب طواف الوداع: (٣٠٧٠)، والدارمي في «سننه»: (١٨٦٧)، من حديث ابن عباس رضي الله عنهما.
(٣) أخرجه ابن حبان في «صحيحه»: (٦٤٤٥)، والحاكم في «المستدرك»: (١٤٨٠)، والبيهقي في «السنن الكبرى»: (٧٢٨٧)، والدارقطني في «سننه»: (٢٦٧٩)، من حديث عمرو بن حزم في الكتاب الذي كتبه النبي صَلَّى الله عليه وآله وسلَّم على أهل اليمن. قال ابن عبد البر في «التمهيد» (١٧/ ٣٣٨): « وهو كتاب مشهور عند أهل السير، معروف ما فيه عند أهل العلم معرفة تستغني بشهرتها عن الإسناد، لأنه أشبه التواتر في مجيئه، لتلقي الناس له بالقبول والمعرفة»، وقال الحافظ في «التلخيص الحبير» (٤/ ٣٧): «وقد صحح الحديث بالكتاب المذكور جماعة من الأئمة، لا من حيث الإسناد، بل من حيث الشهرة»، وقد ذكر له الزيلعي في «نصب الراية»: (١/ ١٩٦-١٩٨) جملة من الطرق والشواهد يثبت الحديث بمجموعها.

سەردان: ٤٤٤ بەش: چۆنێتى عومرە کردن