حوکمی ماچ کردنی یەکتر لەکاتی بەیەک گەیشتن وسەلام کردندا چی یە ؟ وه ئایا سوننەتی پێغەمبەر صلی الله عليه وسلم چۆنە لەم بارەیەوە ؟
الحمدُ لله ربِّ العالمين، والصلاةُ والسلامُ على مَنْ أرسله اللهُ رحمةً للعالمين، وعلى آله وصَحْبِهِ وإخوانِه إلى يوم الدِّين، أمّا بعد:
ئەسڵ وایە لەکاتی بەیەک گەیشتندا تەنها سەلام وتەوقە بکرێت بەبێ ئەوەی باوەش بەیەکدا بکرێت ویەکتر ماچ بکرێت ، چونکە بەسەریحی ڕێگری کراوە لە باوەش بەیەکدا کردن ویەکتر ماچ کردن ؛ هەروەک ئەنەسی کوڕی مالیک گێڕاویەتیەوە و دەڵێت : «قَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُولَ اللهِ، أَحَدُنَا يَلْقَى صَدِيقَهُ أَيَنْحَنِي لَهُ؟ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: لاَ. قَالَ: فَيَلْتَزِمُهُ وَيُقَبِّلُهُ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: يُصَافِحُهُ؟ قَالَ: نَعَمْ»(١)، وفي رواية أحمد: «إِنْ شَاءَ»(٢)، وعند ابن ماجه: «لاَ، وَلَكِنْ تَصَافَحُوا»(٣).
واتە : پیاوێک گوتی ئەی پێغەمبەری خوا صلی الله عليه وسلم یەکێک لەئێمە دەگات بەهاوڕێیەکەی ئایا خۆی بۆ داچەمێنێت ؟
پێغەمبەری خوا صلی الله عليه وسلم فەرمووی : نەخێر .
پیاوەکە گوتی :
باوەشی پێدا بکات وماچی بکات ، فەرمووی : نەخێر .
پیاوەکە گوتی :
تەوقەی لەگەڵدا بکات ؟ ، فەرمووی : بەڵێ .
وەلەڕیوایەتی ئیمام ئەحمەددا هاتووە (گەر ویستی) وەلەڕیوایەتی ابن ماجەدا هاتووە ( نەخێر ، بەڵام با تەوقە بکەن) .
جا باش وایە لەکاتی بەیەک گەیشتندا تەنها تەوقە بکرێت ؛ چونکە پاداشت وخێریان دەس دەکەوێت ، بەبەڵگەی ئەو فەرموودەیە : «إِنَّ المسْلِمَ إِذَا صَافَحَ أَخَاهُ تَحَاتَّتْ(٤) خَطَايَاهُما كَمَا يَتَحَاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ»(٥).
واتە : ئهگـهر موسڵمان دهستی خستـه ناو دهستی برای موسڵمـانی و تهوقهی له گهڵدا كرد ئهوا تاوانهكانیان دهوهرێت وهكو چۆن گهڵای دار دهوهرێت ..
بەڵام گەر کەسێک لەسەفەر گەڕایەوە ئەوا ئەوا ئەو ڕێگریە نایگرێتەوە کەپێشتر ئاماژەمان پێدا ، هەروەک ئەنەسی کوڕی مالیک گێڕاویەتیەوە و دەڵێت : «كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَلاَقَوْا تَصَافَحُوا، وَإِذَا قَدِمُوا مِنْ سَفَرٍ تَعَانَقُوا»(٦).
واتە : هاوەڵانی پێغەمبەری خوا صلی الله عليه وسلم کاتێ بەیەک بگەشتنایە تەوقەیان دەکرد ، وکاتێک لەسەفەر بگەڕانایەتەوە موعانەقەیان دەکرد وباوەشیان بەیەکدا دەکرد .
وەهەروها پێویستە تێبینی ئەوەش بکرێت دروستە لەبەر کەسێک هەڵسی کە لەسەفەر دەگەڕێتەوە هەرچەندە پێغەمبەری خوا صلی الله عليه وسلم فەرموویەتی : «مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَتَمَثَّلَ لَهُ العِبَادُ قِيَامًا فَلْيَتَبَوَّأ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ»(٧)؛ لأنّ المعانقة لا تكون إلاّ بالقيام(٨).
واتە : هەرکەسێک پێش خۆش بێت خەڵک لەبەری هەستێت و بەدیاریەوە وەک چەتر بەدیاریەوە بووەستێت ئەوا با جێگایەک لەئاگری دۆزەخدا بۆ خۆی دەس نیشان بکات .
چونکە موعانەقە کردن وباوەش بەیەکدا کردن نایەتەجێ بەبێ هەستان .
والعلمُ عند اللهِ تعالى، وآخرُ دعوانا أنِ الحمدُ للهِ ربِّ العالمين، وصَلَّى اللهُ على نبيِّنا محمَّدٍ وعلى آله وصحبه وإخوانِه إلى يوم الدِّين، وسَلَّم تسليمًا.
الشیخ محمَّد علي فركوس ـ حفظه الله ـ
------
(١) أخرجه الترمذي في «الاستئذان»: (٢٧٢٨)، وأحمد: (١٢٦٣٢)، وأبو يعلى في «مسنده»: (٤٢٩٠)، والبيهقي في «شعب الإيمان»: (٨٩٦٢)، من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه. والحديث حسّنه الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (١٦٠).
(٢) أخرجه أحمد: (١٢٦٣٢)، من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه. والحديث حسّنه الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (١/ ٢٩٨)
(٣) أخرجه ابن ماجه، كتاب «الأدب» باب المصافحة: (٣٧٠٢)، من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه. والحديث حسنه الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (١/ ٢٩٨).
(٤) قال المناوي في «فيض القدير» (١/ ٢٩٣): « (تحاتت): تساقطت وزالت».
(٥) عزاه المنذري في «الترغيب والترهيب» (٣/ ٢٩٠)، والهيثمي في «مجمع الزوائد»: (٨/ ٧٥): للبزار في «مسنده»، من حديث أبي هريرة رضي الله عنه، وصحّحه الألباني في «صحيح الترغيب»: (٢٧٢١)، وأخرج الطبراني في «الأوسط»: (١/ ٨٤) من حديث حذيفة رضي الله عنه مرفوعا: «إِنّ المؤْمِنَ إِذَا لَقِيَ المؤْمِنَ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ وَأَخَذَ بِيَدِهِ فَصَافَحَهُ تَنَاثَرَتْ خَطَايَاهُمَا كَمَا يَتَنَاثَرُ وَرَقُ الشَجَرِ»، وصححه الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (٢٦٩٢).
(٦) أخرجه الطبراني في «المعجم الأوسط»: (١/ ٣٧) رقم: (٩٧)، من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه. قال الهيثمي في «مجمع الزوائد»: (٨/ ٧٥): «أخرجه الطبراني في الأوسط ورجاله رجال الصحيح»، وقال الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (٦/ ٣٠٣): «فالإسناد جيّد».
(٧) أخرجه أبو داود في «الأدب»: (٥٢٢٩)، والترمذي في «الأدب»: (٢٧٥٥)، وأحمد: (١٦٥٩٦)، وابن أبي شيبة في «المصنف»: (٢١٣٢٥)، والطبراني في «المعجم الكبير»: (١٩/ ٣٥٢)، من حديث معاوية رضي الله عنه. والحديث حسنه البغوي في «شرح السنة»: (٦/ ٣٥٨)، وصححه الألباني في «السلسلة الصحيحة»: (١/ ٦٩٤)، وفي «صحيح الجامع»: (٥٩٥٧).
(٨) «الآداب» لابن مفلح: (١/ ٤٥٩).