بەشەکان
ئامار
پرسیارەکان: ١٣٦٦ کۆی سەردان: ٥٤٩٢١٨
پرسیار لەوێنەدا
ئایا بەکارهێنانی وشەی (عشق) بۆ خوای پەروەدگار دروستە؟

بسم الله الرحمن الرحیم
سوپاس و ستایش بۆ خواى گەورە وە درودو سڵاو لە سەر گیانى پێغەمبەرى خوا وە لەسەر خێزان و كەس وكارى ئیماندارو هاوەڵان و شوێن كەوتوانى تا رۆژى دوایى.
بەکارهێنانی وشەی (عشق) بۆ خوای پەروەدگار دروست نیە چونکە :
يەکەم : پێشەوا ابن الجوزي - بەڕەحمەت بیت - دەفەرمووێت: العشق عند أهل اللغة لايكون إلا لما ينكح. (١)
واتە: وشەی ( عشق ) لەلای زانایانی شارەزا بە زمانی عەرەبی بەکار نایەت تەنها بۆ ئەوە نەبێت کە مارە دەکرێت.
دووەم : پێشەوا ابن أبی العز - بەڕەحمەت بیت - دەفەرمووێت: أن العشقَ محبةٌ مع شهوةٍ. (٢)
واتە: حەقیقەتی عشق بریتیە لە : خۆشەویستیەک کە ئارەزوو و شەهوەتی لەگەڵ بێت.
سێیەم : قال أبو بلال العسکری رحمه الله فی الفرق بین العشق والمحبة: وهي شهوة الرجل للنيل ممَّن يعشقه، ولا تسمى شهوته لشرب الخمر، وأكل الطِّيب عشقًا. (٣)
واتە: عشق بریتیە لە ئەو ئارەزووەی کەسێک هەیە بۆ دەست خشتنی ئەوەی کە دەیەوێت لەو کەسەی کە عاشقی بووە ! ، وە ئارەزوو بۆ خواردنەوەی مەشروب و وە خواردنی شتی خۆش و بەسود ناوترێت عشق .
چوارەم : پێشەوا عزي كوري عبدالسلام - بەڕەحمەت بیت - دەفەرمووێت: (لا يجوز أن يُنسب إلى الله تعالى أنه يعشق ويُعشق).(٤)
واتا : دروست نيە کە ئەوە بدریتە پاڵ پەروەردگار کە (عشقی هەیە یان عشقمان بۆی هەیە) .
پێنجەم : وقال اللجنة الدائمة فی جواب سؤال وجه لهم : في التسمية بعاشق الله سوء أدب. (٥)
واتە: ناونان بە (عاشق الله) کەم ئەدەبی تیایە .
شەشەم : پێشەوا صالح الفوزان –خوا بیپارێزێت- دەفەرمووێت : (فلا يقال: عاشق الله وإن كان العشق من درجات المحبة، لكن العشق لا يناسب إطلاقه على الله سبحانه وتعالى ) . (٦)
واتا : ناوترێت : (عاشق الله) هەرچەندە (عشق) یەکێکە لە پلەکانی خۆشەویستی بەڵام (عشق) بەکارهێنانی بۆ خوای پەروەردگار گونجاو نیە .
حەوتەم : الشیخ عبدالرحمن بن ناصر البراک - خوا بیپارێزێت - : (وأما لفظ العشق فلم يرد في القرآن ولا في الحديث، وإنما يطلقه الجهلة بالله من الفلاسفة والصوفية ، فإن من عبارات الفلاسفة عن الله: (عشق وعاشق ومعشوق ومن عبارات الصوفية أن يقول أحدهم: (إنه عاشق لله)، وهذا لفظ مبتدع لا يجوز التعبير به عن محبة الله، أولاً: أنه لم يرد في شيء من النصوص، والثاني: أنه يدل على الحب المفرط الذي دافعه الشهوة)(٧)
واتا : بەڵام وشەی (العشق) لە قورئان و فەرموودەدا نەهاتووە ، بەڵام کەسانی نەزان بە خوای پەروەردگار بەکاری دێنن لە فەلاسفە و صوفیەکان ،
لەئەو دەستەواژانەی کە فەلاسفە بەکاری دێین دەربارەی پەروەردگار : (عشق وعاشق ومعشوق) ، وە لە دەستەواژەی صۆفیەکان ئەوەیە کە دەڵین : (من عاشقی پەروەردگارم) وە ئەمە وشەیەکی داهێنراوە ، دروست نیە بەکاربهێنرێت بۆ دەربڕینی خۆشەویستی خوای پەروەردگار ، چونکە : 
یەکەم : ئەم دەستەواژیە لە هیچ یەکێک لە دەقەکاندا نەهاتووە .
دووەم : بۆ ئەوە بەکاردێت کە خۆشەویستیەکی زیادەڕەو هەبێت کە پاڵنەری ئەم خۆشەویستیە بریتیە لە شەهوەت .
================
(١) [تلبيس ابليس ص153]
(٢) شرحُ الطحاوية (1/166)]
(٣)[الفروق اللغویة (1/121)]
(٤) فتاوى العز بن عبد السلام (رقم:192).
(٥)السؤال الأول من الفتوى رقم ( 4679 )
(٦) فوائد درس شرح العقيدة الطحاوية، مغرب الإثنين -02-07-1439هـ.
(٧) فتوى الشيخ عبد الرحمن بن ناصر البراك حفظه الله بتاريخ 19/10/1424هـ

 



سەردان: ٢٨٣ بەش: بیروباوه‌ڕ

ئه‌و ڕوحه‌ى کە خواى گەورە به‌به‌ریا كردین له‌ ڕوحى خۆى بوو یان دروستى كرد ؟من له بریتانیام له‌ كاتى هاتنم دا ڕه‌مه‌زان بوو نه‌متوانى به‌ڕۆژوو ببم ئایا ده‌توانم هه‌موو ڕۆژانى دووشه‌ممه‌ و پێنج شه‌ممه‌ به‌ ڕۆژوو ببم؟