بەشەکان
ئامار
پرسیارەکان: ٢٢٤٧ کۆی سەردان: ١٤٤١٩٥٢
پرسیار لەوێنەدا
نەزرم کرد کە سەیرى فلمى ڕووت نەکەم ، بەڵام نەزرەکەم شکاند ئایا دەبێ سێ ڕۆژ ڕۆژوو بگرم؟

نەزرم كردووە كە نەچمە سەر هیچ سایتێكی فیلمی ڕووت یان سەیری هیچ فیلمێكی ڕووت نەكەم، بەڵام تەنها یەك گرتە ڤیدیۆییم لەوبارەیەوە سەیر كرد ، جا ئایا ڕۆژوی سێ ڕۆژی لەسەریەكم لەسەرە وەكو كەفارەتی سوێند؟ 

بەناوى خواى گەورە و میهرەبان
یەكەم : پێویستە لەسەر موسڵمان كە نەزر بەكارنەهێنێت، تەنانەت ئەگەر مەبەستیشی خۆپەیوەست كردن بێت بە عیبادەتەوە یان خۆگرتنەوە بێت لە حەرام وسەرپێچی، چونكە نەزر لەبنەڕەتدا مەكروهە ، لەبەر فەرموودەی: ( إِنَّهُ لَا يَأْتِي بِخَيْرٍ ، إِنَّمَا يُسْتَخْرَجُ بِهِ مِنْ الْبَخِيلِ ) رواه النسائي (3801) ، وصححه الشيخ الألباني في " صحيح سنن النسائي " .
شیخ ابن عثیمین رحمه الله دەڵێـت:
ئامۆژگاری براكەمان دەكەم كە نەزر بەكارنەهێنێت بۆ خۆگرتنەوە لە تاوان وسەرپێچی ،چونكە فێری دەبێت و وای لێ دێت هیچ حەرامێك واز لێ‌ ناهێنێت بە نەزر نەبێت، وە خوای گەورەش دەفەرموێـت: ( وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ قُلْ لا تُقْسِمُوا طَاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ ) النور / 53، واتە: گوێڕایەڵیەكی باش بكەن بەبێ سوێند خواردن, بەهەمان شێوە نەزریش, هیچ پێ,یستی بەنەزر نیە، با ویست و عەزیمەتێكی بەهێزت هەبێت تابتوانیت واز لەو تاوانە بهێنێت بەبێ نەزر، چونكە ئەوە باشتر و لەپێشتریشە.
دووەم: سەیركردنی سایت وفیلمە ڕووتەكان و پەیوەندی ڕەگەزبازی كارێكی حەرامە و ئەوە خودی نەخۆشیەكەیە نەوەك چارەسەر و خاوەنەكەی تووشبووە، وپێویستە هەوڵ بدات بۆ چارەسەری خۆی بە تۆبە ووازهێنان نەوەك بە داهێنانی عوزر بۆ خۆی، چونكە هەموو تاوانباران عوزر بۆ خۆیان دەهێننەوە ، مەی خۆر و بەكارهێنەری مادەی بێهۆشكەر و زیناكار و هەموو ئەوانە لافی ئەوە لێ دەدەن كە لە ژێر فشاری غەم و خەفەتدا ئەو كارانە دەكەن و ناتوانن لێی دەرباز بن تەنها بە ئەنجام دانی ئەو كارە حەرامانە نەبێت.
لەڕاستیشدا ئەم كارە حەرامانەش خەرمانی غەم و خەفەت زیاتر كەڵەكە دەكات، چونكە یەكێك لە سزا وتۆڵەكانی تاوان و سەرپێچی بریتیە لە تووشبون بە غەم وخەفەت وهەست كردن بە نامۆیی وتاریكی لە دڵ و دەم وچاودا، جا هەتا بەندە دووربێت لە پەروەردگاریەوە و بكەری حەرامەكان بێت ئەوا هۆكارەكانی بەختەوەری لای ناوەستن و دووردەكەونەوە، وەكو خوای گەورە دەفەرموێت: (وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا) طه/124 ، بەڵام ئەهلی ئیمان و گوێڕایەڵی, دەربارەی ئەوان دەفەرموێـت: (مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) النحل/97 .
سێ یەم: ئەوەی نەزری كرد كە نابێت فڵانە تاوان و سەرپێچی بكات وپاشان كردی، ئەوا سەرەتا تۆبەی لەسەرە لەبەر ئەنجامدانی ئەو تاوانە و نەزرەكەی نەبردۆتەسەر و لەگەڵ ئەوەشدا كەفارەتی سوێندێكی لەسەرە كە بریتیە لە پێدانی خواردنی دە هەژار یان جلوبەرگ بۆ كردنیان یاخود ئازادكرنی كۆیلەیەك ،جا ئەم سیانە سەرپشكە تێیاندا و ئەگەریش هیش كامیانی نەتوانی ئەوا سێ رۆژ بەرۆژو دەبێـت.
شیخ ابن عثیمین رحمه الله دەڵێت:
ئەگەر نەزرت كرد كە تاوان نەكەیت وپاشان كردت ئەوا لەسەرتە داوای لێخۆشبوون لە خوا بكەیت و لەو تاوانە پەشیمان ببیتەوە و نەگەڕێیتەوە سەری، وەلەسەرتیشە كە كەفارەتی سوێندێك بدەیت لەبری نەزرەكە ،كە بریتیە لە پێدانی خواردنی دە هەژار ، یان جلوبەرگ بۆ كردنیان ،یاخود ئازاد كردنی كۆیلەیەك ، وە خواردن پێدانیشیان لەو خواردنە دەبێت كە خەڵكی دەیخوات لەو سەردەمەدا، ( مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ ) المائدة / 89 ، كە ئەمڕۆ ئەو خواردنە بریتیە لە برنج ، بەشی دە نەفەر برنج بۆ ئێوارە یاخود نیوەڕۆ و ئەگەریش ویستت بەبێ كوڵاوی دابەشی بكە بەسەریاندا ،و بۆ هەر یەك نەفەر نزیكەی یەك كیلۆ و تۆزێك لە گۆشت لەگەڵیدا باشترە. ئەگەریش نەتتوانی خواردن بدەیت وجلوبەرگ بكەیت و كۆیلە ئازاد بكەیت ئەوا سێ رۆژی لەسەریەك بەرۆژو دەبیت بەو شێوەیە نەزرەكە هەڵدەوەشێتەوە و تاوانبار نابیت.



سەردان: ١٤٦٠ بەش: سوێند و نەزر

حوكمی ڕكوع بردن پێش گەیشتن بە ڕیزی نوێژخوێنان لە نوێژی جەماعەتدا؟ ئایا کەسێک موسڵمانە کە مورتەد ئەبێتەوە ، لە ناو موسڵمانانە بۆچی (مَن بدَّل دِينَه فاقتُلوه) ئەی کوا ئازادی ؟