چەند ئەحکامێکی کورت تایبەت بەمانگی ڕەجەب: ماڵپەڕی وەڵامەکان
چەند ئەحکامێکی کورت تایبەت بەمانگی ڕەجەب
پرسیار:

ئایا مانگى ڕەجەب چ تایبەتمەندیەکى هەیە؟ ڕاستە (الإسراء والمعراج) لەم مانگەدا بووە؟ ئایا ئاهەنگ گێڕان دروستە بە بۆنەىەوە دروستە؟ وە ئایا بیدعەکانی مانگی ڕەجەب کامانەن ؟

1- هۆکاری ناو نانی بەو ناوەوە؟
ئەو ناوەیان لێ ناوە چونکە لەسەردەمی نەفامیدا جەنگ و کوشتاریان لەم مانگەدا زۆر بەگەورە دادەنا .
2- ئایا مانگی ڕەجەب هیچ تایبەت مەندیەکی هەیە بەسەر مانگەکانی تردا ؟
أ- نەخێر مانگی ڕەجەب تایبەت ناکەین تەنها بەوەوە نەبێت کەخودا وپێغەمبەرەکەی تایبەتیان کردووە کەئەویش مانگێکە لە مانگە حەڕامەکان و زیاتر پێویسته تیایدا لەحەڕامکراوەکان دوور کەوینەوە .
ب- هیچ تایبەت مەندیەکی نی یە بەسەر مانگەکانی تردا بەبیانوی ئەوەی  مانگێکە لەمانگە حەڕامەکان .
ج- ابن حجر رحمه الله دەڵێت : «لم يرد في فضل شهر رجب، ولا في صيامه، ولا في صيام شيء منه معين، ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة» ( تبيين العجب ص 6).
واتە : هیچ فەرموودەیەکی صەحیح  لەبارەی فەزڵی مانگی ڕەجەبەوە نەهاتووە کەبگونجێت بکرێتە بەڵگە ، نەڕۆژوو گرتن ، و نەشەو نوێژ کردن تیایدا .

بیدعەکانی مانگی ڕەجەب :
3- حوکمی تایبەت کردنی مانگی ڕەجەب بەڕۆژوو گرتن ونوێژ کردن ؟
 ابن عثيمين دەڵێت:
 مانگی ڕەجەب هیچ عیبادەتێکی تایبەتی تێدا نی یە نە نوێژ و نە ڕۆژوو ، جا گەر مرۆڤ ئەم مانگەی تایبەت کرد بەشتێک لەعیبادەتەکانەوە بەبێ ئەوەی لەپێغەمبەرەوە هاتبێت ئەوا دەبێتە کەسێکی بیدعە چی .

مجموع الفتاوى (2-238).
4- حوکمی تایبەت کردنی مانگی ڕەجەب بەڕۆژوو گرتن ؟
 ابن عثيمين دەڵێت:
أ- بەتەنها بەڕۆژوو بوون تیایدا باش نییە .
ب- بەڕۆژوو بوون تیایدا لەگەڵ شەعبان وڕەمەزاندا دروستە وهیچی تێدا نی یە ، بەڵام لەگەڵ ئەوەشدا ئێمە هەر باشی نازانین . مجموع الفتاوى (22-274).
 وە ابن عثيمين دەڵێت:
أ- هەندێ کەس هەیە مانگی ڕەجەب تایبەت دەکەن بەڕۆژوو گرتن وهەموو ئەو مانگە بەڕۆژوو دەبن ، بێگومان ئەمەش بیدعەیە وسوننەت نییە ، چونکە مانگی ڕەجەب هیچ فەزڵێکی بەسەر مانگەکانی تردا نی یە و هاوشێوەی مانگەکانی ترە  .
ب- هەر کەسێک عادەتی وا بوو دوو شەممان وپێنج شەممان بگرێت ئەوا بەردەوام دەبێت لەسەری ، وەهەروەها هەرکەسێکیش عادەتی وایە سێ ڕۆژە سپیەکە بەڕۆژوو دەبوو ئەمەش دەتوانێت بەڕۆژوو بێت ، جا ئەم مانگە هیچ ڕۆژوویەکی تایبەتی نی یە  .
مجموع الفتاوى (22-277).
وە هیچ فەرموودەیەکی تایبەت لەبارەی فەزڵی بەڕۆژوو بوونی مانگی ڕەجەبەوە نەهاتووە .
 اللجنة الدائمة (2-508).
5- حوكمی ئاهەنگ گێڕان بەبۆنەی شەوی  ( الإسراء والمعراج)ـەوە ؟
 ابن باز دەڵێت:
أ- ئا ئەم شەوەی کە تیایدا ( الإسراء والمعراج ) ڕووی دا ، هیچ فەرموودەیەکی صەحیح نەهاتووە دەست نیشانی بکات وبڵێت لەڕەجەبدا بووە ویاخود لەغەیری ڕەجەبدا بووە  .
ب- هەموو ئەوانەی هاتوون لەبارەی دەست نیشان کردنیەوە سابت نەبوون لەپێغەمبەرەوە لەلای ئەهلی حەدیس وتایبەتمەند بەم بوارە .
ج- خۆ ئەگەر سابت بێت دەست نیشان کردنەکەشی ئەوا هەر دروست نی یە بۆ موسوڵمانان تایبەتی بکەن بەشتێک لەعیبادەتەکانەوە ، ودروست نی یە بۆیان ئاهەنگی تێدا بگێڕن ؛ چونکە پێغەمبەر وهاوەڵان ئاهەنگیان بەم بۆنەیەوە نەگێڕاوە وتایبەتیان نەکردووە بەشتێکەوە . مجموع الفتاوى (1-183).
6- ئایا سابت بووە کە شەوی( الإسراء والمعراج ) لە شەوی 27 ڕەجەبدا ڕووی داوە ؟
 ابن باز دەڵێت:
قسەی ئەو کەسانەی کەدەڵێن : شەوی بیست وحەوته قسەیەکی باتڵ وبێ بنەمایە وە لەهیچ فەرموودەیەکی صەحیح دا نەهاتووە . مجموع الفتاوى (1-192).
 ابن عثيمين دەڵێت:
ئەم شتە لەڕووی مێژوویەوە سابت نەبووە وە هەرشتێکیش سابت نەبێت ئەوا باتڵە ، وەهەرشتێک بونیات بنرێت لەسەر باتڵ ئەوا باتڵە . مجموع الفتاوى (2-297).
7- ئایا دروسته لەم شەوەدا عیبادەتێک دا بهێنین یاخود ئاهەنگ بگێڕین  ؟
 ابن عثيمين دەڵێت:
دروست نی یە بۆمان لەم شەوەدا عیبادەتێک دا بهێنین یاخود ئاهەنگ بگێڕین ؛ چونکە ئەم کارە لەپێغەمبەرەوە وهاوەڵانەوە نەهاتووە .
 مجموع الفتاوى (2-297).
8- ئایا مەبەست لەنوێژی (الرغائب) چییە ؟
ئەنجام دانی دوازدە ڕکاتە لەنێوان مەغریب وعیشادا لەیەکەم شەوی هەینی مانگی ڕەجەبدا .
9- حوکمی نوێژی (الرغائب) چییە؟
 ابن باز دەڵێت:
تایبەت کردنی مانگی ڕەجەب بە نوێژی ( الرغائب)ـەوە یاخود ئاهەنگ گێڕان لەشەوی بیست وحەوتی مانگدا کەئیدعای ئەوە دەکەن شەوی ( الإسراء والمعراج ) ـە ، هەموو ئەمانە بیدعەن ودروست نین ، وهیچ ئەسڵێکیان لەشەرع دا نییە.
مجموع الفتاوى (11-389).
 ابن عثيمين دەڵێت:
نوێژ کردن لەیەکەم شەوی هەینی مانگی ڕەجەبدا وە لەنێوان مەغریب وعیشادا کەناویان لێ ناوە( صلاة الرغائب ) و دوازدە ڕکاتە هیچ ئەسڵێکی نی یە ، وئەو فەرموودەی لەو بارەیەوە هاتووە هەڵبەستراو ودرۆیە .
مجموع الفتاوى (22-277).
10- حوکمی سەردانی کردنی مەدینەی پێغەمبەر بەبۆنەی مانگی ڕەجەبەوە ولەو مانگەدا ؟
 ابن عثيمين دەڵێت:
أ- هەندێ کەس پێیان وایە سەردانی کردنی مزگەوتی پێغەمبەر لەمانگی ڕەجەبدا ڕێزێکی تایبەتی هەیە وەلەهەموو لایەکەوە خەڵک بۆی دێن وناوی ئەم سەردانەیان ناوە (الزيارة الرجبية) جا ئەم کارە بیدعەیە وئەسڵی نییە ولەسێ قەڕنە پیرۆزەکەدا قسەی لەسەر نەکراوە .
ب- بەڵام گەر کەسێک لەمانگی ڕەجەبدا سەردانی مەدینه بکات نەک لەبەر ئەو مانگه ئەوا دروسته وهیچی لەسەر نییه ، بەڵام گەر باوەڕی وابێت خێرێکی تایبەتی هەیە ئەوا بەهەڵەدا چووە وگومڕا بووە ولەکەسانی بیدعە چی ئەژمار دەکرێت .
مجموع الفتاوى (22-278).
11- حوكمی ( العتيرة ) چییە کەبرتی یە لەسەر بڕینی ئاژەڵێک لەمانگی ڕەجەبدا ؟
 ابن عثيمين دەڵێت:
(العتيرة) کەحەیوانی تێدا سەر دەبڕدرێت لەمانگی ڕەجەبدا نەسخ بۆتەوە ، سەرەتا دروست بوو بەڵام دواتر نەسخ بووەوە و ئێستا مەشروع نییە . مجموع الفتاوى (22-274).
سەرچاوەکان
مجموع فتاوى العلامة ابن باز
مجموع فتاوى اللجنة الدائمة
مجموع فتاوى العلامة ابن عثيمين

کۆکردنەوەى فەتواکان : عبدالله محسن الصاهود

سەردان: ٧,٨٣٦ بەش: بیدعە و داهێنراوەکان