ئایا دەستنوێژگرتن نییەتی پێویستە؟ ئایا نییەتەكە بە زوبان دەگوترێت یان تەنها لەناو دڵدایە؟
لەبەر ئەوەی دەستنوێژگرتن عیبادەتێكی سەربەخۆیە و پاداشتی تایبەتی خۆی هەیە لای خودای پەروەردگار، كەواتە پێویستی بە نییەت هەیە، وەكو هەر عیبادەتێكی دیكە.
ولەبەر ئەوەی پێغەمبەرمان (ﷺ) نییەتی دەستنۆێژی بە زوبان نە فەرمووە، كەواتە نییەت شوێنەكەی تەنها دڵە، گوتنی بە زوبان سەرپێچی سوننەتی پێغەمبەرمانە (ﷺ).
لەبەر ئەوەی دەستنوێژگرتن عیبادەتێكی سەربەخۆیە و پاداشتی تایبەتی خۆی هەیە لای خودای پەروەردگار، كەواتە پێویستی بە نییەت هەیە، وەكو هەر عیبادەتێكی دیكە(1).
و لەبەر ئەوەی پێغەمبەرمان (ﷺ) نییەتی دەستنۆێژی بە زوبان نە فەرمووە، كەواتە نییەت شوێنەكەی تەنها دڵە، گوتنی بە زوبان سەرپێچی سوننەتی پێغەمبەرمانە (ﷺ).
بەڵگە:
* لە قورئانی پیرۆز:
1 ــ [وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ](2)
2 ــ [الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا](3) .
* لە فەرموودەی پێغەمبەر (ﷺ) :
1 ـــ عَنْ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ قَالَ « الأَعْمالَ بِالنِّيَّةِ ، وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا ، أَوِ امْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ »(4) .
2 ـــ عن عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ قَالَ « مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ »(5).
(1) رَتَبَ الشارعُ علي الوضوءِ ثواباً عظيماً، و الثواب لا يترتب إلا على عبادة، و لهذا اشترط الجمهور من أهل العلم النية للوضوء، إذ لا عبادة دون نية، و في هذا ردٌ على الحنفية القائلين بأن الوضوء ليس عبادة، لأنه غير مراد لنفسه بل وسيلة للصّلاة. ينظر: روضة الأفهام في شرح زوائد المحرر على بلوغ المرام(1\144).
(2) البينة:5
(3) الملك:2 . و المراد بـ[أَحْسَنُ عَمَلًا] : أخلصه و أصوبه، و الإخلاص ما كان لله، و الصواب ما كان موافقاً للسنة فعلاً و تركا. ينظر : تفسير البغوي (4\435 ط: دار طيبة)
(4) متفقٌ عليه .
(5) أخرجه مسلم (4590 ط : مكنز).