ڕۆژووه حهرامكراوهكان چهند جۆرێكن:
جۆرى یهكهم: حهرامێتى رۆژوى جهژنى رهمهزان و قوربان
ئهبی عوبهیدى مهولاى ابن ئهزههر دهڵێت: لهگهڵ عومهرى كوڕى خهتتابدا ئامادهى جهژن بووم و دهیووت: ((هذان يومان نهى رسول الله ـ ﷺ ـ عن صيامهما: يوم فطركم من صيامكم، واليوم الآخر تأكلون فيه من نسككم))(1). واته: ئهم دوو رۆژه پێغهمبهرى خوا ـ ﷺ ـ نههى كردووه رۆژوى تێدا بگیرێت, یهكهمیان رۆژى جهژنى رهمهزان و دووهمیان ئهو رۆژهى كهله قوربانیهكانتان دهخۆن.
وفي لفظ للبخاري: أنه شهد العيد يوم الأضحى مع عمر بن الخطاب رضي الله عنه، فصلى قبل الخطبة، ثم خطب الناس فقال: ((يا أيها الناس إن رسول الله ـ ﷺ ـ قد نهاكم عن صيام هذين العيدين: أما أحدهما فيوم فطركم من صيامكم، وأما الآخر فيومٌ تأكلون من نُسُكِكُم )) (2).واته: ناوبراو ئامادهى جهژنى قوربان بوو لهگهڵ عومهرى كوڕى خهتتابدا ـ رضي الله عنه ـ كه پێش ووتارهكه نوێژى كرد و پاشان ووتارێكى بۆ خهڵكى داو تێیدا ووتى: ئهى خهڵكینه پێغهمبهرى خوا ـ ﷺ ـ نههى كردووه لێتان كه لهم دوو جهژنهدا بهرۆژو بن: یهكهمیان رۆژى جهژنى رهمهزان و دووهمیان ئهو رۆژهى كهله قوربانیهكانتان دهخۆن.
جۆرى دووهم: حهرامێتى بهرۆژو بوونى ههرسێ رۆژى تهشریق, لهبهر ئهم فهرموودانى خوارهوه:
1- فهرموودهى ئهبی موڕهى مهولاى ئوم هانی كه لهگهڵ عبدالله ى كوڕى عهمردا چوونه ژورهوه بۆ لاى باوكى كه عهمرى كوڕى عاص بوو رضي الله عنهما ئهویش خواردنى پێشكهش كردن و وتى: فهرموو بـخۆ, ئهمیش ووتى: من بهرۆژوم, عهمریش ووتى: بـخـۆ ئهم رۆژانه پێغهمبهرى خوا ـ ﷺ ـ فهرمانى پێ كردووین كه رۆژوى تێدا نهگرین و نههیشی كردووه رۆژوى تێدا بگرین, مالك دهڵێت: ئهو رۆژانه بریتی بوون له رۆژانى تهشریق(3).
2- فهرموودهى نوبهیشهى هوزهلی كه دهڵێت: پێغهمبهرى خوا ـ ﷺ ـ فهرمووى: ((أيَّامُ التَّشْرِيقِ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ ، [وفي رواية: وَذِكْر الله]، [وفي نسخة: وَذِكْر لله]))( 4).واته: رۆژانى تهشریق رۆژى خواردن و خواردنهوه و زیكرى خوایه.
جۆرى سێ یهم: رۆژوى رۆژى گومان (یوم الشك): كه بریتیه له سی یهم رۆژى شهعبان, لهبهر ئهم فهرموودانهى خوارهوه:
1- فهرموودهكهى عهمار ـ رضي الله عنه ـ له صلهى كوڕى زوفهرهوه دهڵێـت: ئێمه لاى عهمارى كوڕى یاسر بووین و لهو كاتهدا كاوڕێكى برژاویان هێنا, ئهویش ووتى: فهرموو بـخۆن, ههندێك دووركهوتنهوه, و وتى من بهرۆژوم, عهماریش ووتى: ((مَنْ صَامَ يَوْمَ الشَّكِّ فَقَدْ عَصَى أَبَا الْقَاسِمِ ـ ﷺ ـ ))(5).
واته: ههركهسێك یوم الشك بهرۆژو بێت ئهوا سهرپێچى باوكى قاسمى كردووه ـ ﷺ ـ .
2- فهرموودهى ئهبی هورهیره ـ ﷺ ـ كه دهڵێت: ((نهَى رَسُولُ الله ـ ﷺ ـ عَن تَعْجِيلِ صَوْمِ يَوْمٍ قَبْلَ الرُّؤْيَة))( 6).
واته: پێغهمبهرى خوا ـ ﷺ ـ نههى كردووه له پهلهكردن له رۆژو بوونى رۆژێك پێش بینینى مانگ.
سوود وەرگیراوە لە کتێبی : (الصیام في الإسلام) لە نوسینى : شێخ سَعِيد بن عَلي بن وَهْف القَحْطَانِي - رحمه الله -
وەرگێڕانى : ستافى وەڵامەکان
================
(1) النسك: النسك هاهنا: الذبيحة ،يراد بها الضحية.جامع الأصول لابن الأثير، 6/ 347.
(2) متفق عليه: البخاري، كتاب الصوم، باب صوم يوم الفطر، برقم 1990، وكتاب الأضاحي، باب ما يؤكل من لحوم الأضاحي وما يتزود منها، برقم 5571، ومسلم، كتاب الصيام، برقم 1137.
(3) أيام التشريق: بریتین لهو سێ رۆژهى دواى رۆژى یهكهمى جهژنى قوربان وبهو ناوهوه ناونراوه چونكه لهو سهردهمهدا گۆشتى قوربانیهكانیان دهدایه بهرخۆر.[جامع الأصول، لابن الأثير، 6/ 348].
(4) مسلم، كتاب الصيام، باب تحريم صوم أيام التشريق، برقم 1141.
(5) أبو داود، كتاب الصوم، باب كراهية صوم يوم الشك، برقم 2334، والترمذي، كتاب الصوم، باب كراهية صوم يوم الشك، برقم 686، والنسائي، كتاب الصيام، باب صيام يوم الشك، برقم 2187، وابن ماجه، كتاب الصيام، باب ما جاء في صوم يوم الشك، برقم 1645، وعلقه البخاري بصيغة الجزم، في كتاب الصوم، باب قول النبي ـ ﷺ ـ : ((إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا))، قبل الحديث رقم 1906، وصححه الألباني في صحيح سنن أبي داود، 2/ 52، وفي بقية السنن.
(6) ابن ماجه، كتاب الصيام، باب ما جاء في صيام يوم الشك، برقم 1646، وصححه الألباني في صحيح ابن ماجه، 2/ 59.